Mi s-a anulat zborul. Ce să fac?

E evident că, anularea zborului nu este cea mai plăcută experiență pe care ai dori să o ai vreodată. Ai planurile făcute, hotelul este rezervat, poate că ți-ai programat o serie de întâlniri cruciale sau ți-ai organizat vacanța ca la carte – iar întârzierea unui zbor, sau și mai rău, anularea acestuia, ți-a dat peste cap toate planurile!

Într-adevăr, este o situație care pune multe semne de întrebare: ce zboruri sunt anulate în mod normal, care e cauza, durata, siguranța, care sunt alternativele, dar mai ales – când ai dreptul la o compensație. Cum primești o compensație? Cum depui reclamația? În cât timp îți vine decizia? Se poate ajunge la instanța de judecată? Cât de complicat este să depui o cerere de compensare? O să reușești să învingi dacă te pui cu marile companii aeriene, care știu foarte bine cum să evite compensarea plângerilor?

Totul despre cum procedezi când ai avut parte de zboruri anulate sau curse avia întârziate, afli în articolul ce urmează.

Ce ar trebui să faci în primele ore ale anulării unui zbor?

Dacă zborul a fost anulat pentru câteva ore, trebuie să cunoști că compania aeriană este obligată să asigure mâncare, băuturi și două sunete gratuite.

Acestea sunt drepturile de bază de care beneficiezi în calitate de pasager.

De obicei, companiile aeriene recurg la aceste măsuri atunci când primești un zbor alternativ care va decola în câteva ore sau dacă anularea a fost imposibil de evitat.

Ce suma s-ar putea să ți se returneze?

Pentru că zborurile sunt diferite, distanțele sunt diferite, la fel și compensația pe care o poți încasa este diferită. Această variază în dependență de distanța preconizată să fie parcursă în cadrul zborului ce a fost anulat. Însă, nu te speria, nu este totul atât de complicat cum ar putea părea la prima vedere. Există câteva situații prin care trec zilnic pasagerii avia și ele sunt foarte bine descrise în legislația în vigoare din Europa.

Conform normativelor Comisiei Europene, sunt valabile următoarele praguri de compensare:

  • 250€ pentru o distanță ce nu depășește 1500 km
  • 400€ pentru o distanță ce se încadrează în intervalul 1500- 3500 km
  • 600€ pentru distanța de 3500 km în afara granițelor UE.

Poți primi acești bani dacă sunt îndeplinite niște condiții simple și anume:

  • Compania Aeriană nu a propus un zbor alternativ pentru a ajunge la destinație.
  • Compania nu a înștiințat despre anulare cu 7-14 de zile înainte de anulare.

Ai primit zbor alternativ, dar totuși, ai ajuns cu întârziere?

Majoritatea companiilor încearcă să ofere zboruri alternative pentru a remedia situația. De ce? Tocmai pentru că compensațiile de zbor sunt destul de costisitoare și afectează bugetele companiilor avia. Însă, nu uita că orice companie avia și-a prevăzut deja un buget de risc cu care să poată manevra în caz de necesitate.

În cazul zborurilor alternative, adesea acestea întârzie, dată fiind situația neprevăzută. Poate că ele întârzie doar cu câteva ore, totuși, aceasta e o încălcare parțială din partea companiilor avia și lezează drepturilor pasagerilor. De aceea, te informăm, cu responsabilitate, că dacă te regăsești în unul din următoarele cazuri descrise mai jos, nu trebuie să eziți: cere-ți drepturile garantate de către legislația avia în vigoare.

La fel ca și în cazul compensației pentru anulare ce variază în dependență de distanță, compensația pentru întârzierea zborului variază, doar că în acest caz, acestea variază conform diferenței de ore dintre zborul preconizat și cel ce a avut loc, de facto.

Astfel, în cazul unui zbor întârziat cu:

  • mai puțin de 2 ore, pentru toate zborurile de cel mult 1500 kilometri – 125 euro;
  • până la 3 ore, pentru toate zborurile între 1500 și 3500 kilometri – 200 de euro;
  • până la 4 ore, pentru toate zborurile de peste 3500 de kilometri – 300 de euro;

În cazul în care zborul alternativ ce a fost oferit nu este unul direct, timpul de întârziere se măsoară din diferența timpului ajuns la destinația finală și a celei inițiale.

Un pasager poate primi nu doar un zbor alternativ sau o compensație pentru zborul anulat, această problemă poate fi rezolvată și prin alte metode, și căi la fel eficiente; în niciun caz netradiționale sau ilegale.

Printre acestea, se enumeră:

  • rambursarea întregului preț al biletului de avion
  • schimbul zborului pentru unul alternativ cu aceeași destinație finală
  • acoperirea cheltuielilor pentru transferul spre aeroportul de unde va avea loc zborul alternativ
  • acoperirea necesitaților alimentare pentru pasageri
  • găsirea unui loc de dormit în hotele, dacă este necesar
  • asigurarea transportului pentru transfer la hotel.

S-ar părea ca în business clientul are mereu dreptate, cu toate acestea, există excepții și în cazul transportului aerian. Este vorba de excepții în care nu poți pretinde la compensații – la fel prevăzute în legislația în vigoare. Te îndemnăm, astfel, să te informezi în cele ce urmează, pentru a nu pierde timp valoros și a te asigura că ești eligibil pentru compensarea unui zbor perturbat.